: info@ahgp.nl : 0113 348 786
Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P
  • Diensten
  • Over ons
  • Tarieven
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact
: info@ahgp.nl : 0113 348 786
Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P
  • Diensten
  • Over ons
  • Tarieven
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Rittenadministratie hersteld

Een zzp-er heeft een Peugeot 3008 op de zaak. In privé is er een Peugeot 306. Voor de zakelijke auto houdt hij in Excel een rittenadministratie bij. Tijdens een boekenonderzoek blijkt dat de Excel beschadigd is. De zzp-er maakt een reconstructie met het nog leesbare deel van de Excel, zijn urenregistratie, zijn agenda, zijn facturen en een routeplanner. Maar de reconstructie is niet sluitend en bevat verschillen met kilometerstanden volgens de FIOD infodesk. Wel of geen bijtelling privégebruik?

Tweede reconstructie
De zzp-er heeft, met dank voor de extra informatie van de FIOD, een verbeterde reconstructie gemaakt. Deze is nagenoeg sluitend en geeft over de gecontroleerde jaren telkens een privégebruik aan van minder dan 500 kilometer.

Standpunt Belastingdienst
Er is geen sprake van een sluitende en dagelijks bijgehouden rittenregistratie. De achteraf (bij twee gelegenheden) herstelde rittenregistratie is niet controleerbaar en bevat een aantal aantoonbare gebreken. Van een aantal veel voorkomende ritten heeft de Belastingdienst met behulp van verschillende routeplanners de afstand berekend. Uit die berekeningen volgt dat de geregistreerde kilometerstanden niet juist kunnen zijn.

De kilometerstanden in de tweede herstelde versie zijn niet ontleend aan daadwerkelijk geregistreerde kilometerstanden. In zijn bewijsnood is de zzp-er naar de FIOD-kilometerstanden toe gaan rekenen. Verder zijn er inconsistenties tussen de twee versies van de herstelde rittenregistratie. Het aantal kilometers per rit verschilt soms tussen de versies. Ook staan er in de twee versies soms andere ritten vermeld, zodat zonder primaire bescheiden niet te controleren is of de ritten in de tweede herstelde rittenregistratie juist zijn.

Overwegingen rechter
Bijhouden van een rittenregistratie, die voldoet aan de gestelde vereisten, is de gemakkelijkste manier om te voldoen aan de bewijslast dat een zakelijke auto voor niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden wordt gebruikt.

Een rittenregistratie is echter niet de enige mogelijkheid om aan die bewijslast te voldoen. Sterker nog, zelfs alleen de eigen verklaring van de belastingplichtige kan genoeg zijn: het gaat erom hoeveel gewicht die verklaring in de schaal legt. Van belang is dat niet het precieze aantal gereden (privé)kilometers moet worden bewezen. Het gaat om het niet overschrijden van de grens van 500 privékilometers per kalenderjaar. De zzp-er hoeft dus niet tot achter de komma te bewijzen hoeveel kilometers hij privé heeft gereden, maar alleen dat het er niet meer dan 500 zijn geweest.

Toetsing rechter
De rechtbank is van oordeel dat de opzet van de rittenregistratie op zichzelf geen slechte weergave is van het gebruik van de auto. De registratie bevat echter geen exacte adressen, zodat de rittenregistratie niet voldoet aan de daaraan gestelde eisen.

De rechtbank vindt dat de zzp-er zijn best gedaan heeft om de rittenregistratie zo nauwkeurig als mogelijk te herstellen. Het achteraf herstellen heeft echter tot gevolg gehad dat er problemen zijn ontstaan in de rittenregistratie. Zo zijn er nog steeds aansluitverschillen en wordt voor veel ritten telkens exact hetzelfde aantal gehele kilometers weergegeven. Uit de manier waarop de rittenregistratie is opgezet, leidt de rechtbank af dat de zzp-er zich wel altijd bewust geweest is van de noodzaak om zijn ritten goed bij te houden.

De rechtbank moet echter beoordelen of de zzp-er met hetgeen hij als bewijs heeft aangevoerd, slaagt in de op hem rustende zware bewijslast. Vervolgens gaat de rechter per controlejaar toetsen of hij overtuigd is dat in dat jaar minder dan 500 kilometers privé zijn gereden met de zakelijke auto. Dat is bij twee van de vijf controlejaren het geval.

Let op: Om bijtelling te voorkomen, is een kilometeradministratie die aan de vereisten voldoet de makkelijkste manier. Maar als het moet, kan het anders, bijvoorbeeld als de digitaal opgestelde kilometeradministratie beschadigd is. De uitkomst staat dan niet vast.

Share List

Actueel

  • Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds
  • Alleen met bewijs alsnog aftrek betaalde lijfrentepremie
  • Btw-verhoging op sport, cultuur en media gaat definitief niet door
  • Vanaf 2027 mogelijk eindheffing betalen bij fossiele auto van de zaak
  • Bereid u voor op het tegenbewijs box 3
  • Enkele fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota
  • Deadline nadert voor correcties op voorlopige berekeningen LKV en LIV 2024
  • Voorkom belastingrente vennootschapsbelasting
  • Verblijfskosten eigen rijders 2025 vastgesteld
  • Bonnen bewaren bij verbouwing van uw eigen woning

Over AHGP

Accountants- en Advieshuis G&P werkt met cijfers, niet met nummers. Dit betekent dat de ondernemer en zijn onderneming centraal staat bij alles wat we doen.

Lid van:

Voorwaarden en Privacy

>  Privacy statement
>  Algemene voorwaarden
>  Klokkenluidersregeling

Contact

Accountants- en Advieshuis G&P
Ooststraat 47b
4421 EA Kapelle
tel. 0113 348 786
e-mail: info@ahgp.nl
www.ahgp.nl

All right reserved to Asalah Solutions | Sarraty.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. OkWeigeren Privacy beleid
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN