: info@ahgp.nl : 0113 348 786
Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P
  • Diensten
  • Over ons
  • Tarieven
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact
: info@ahgp.nl : 0113 348 786
Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P Accountants- en Advieshuis G&PAccountants- en Advieshuis G&P
  • Diensten
  • Over ons
  • Tarieven
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact

Checklist 2020 voor werkgevers

Per januari 2020 veranderen de regels rond arbeidscontracten en ontslag. Dit is geregeld in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De regering wil hiermee de kloof tussen vaste contracten en flexibele contracten kleiner maken. Hieronder vindt u een overzicht en een checklist.

De invoering van de WAB brengt op 1 januari 2020 de volgende veranderingen met zich mee:

Vast contract: lage WW-premie, flexcontract: hoge WW-premie
Werkgevers betalen vanaf 2020 een lagere WW-premie voor werknemers met een vast contract dan voor werknemers met een flexibel contract. De sectorpremie vervalt vanaf dat moment. Zo wordt het voor werkgevers aantrekkelijker om werknemers een vast contract te geven. 

Nieuwe mogelijkheid voor ontslag: cumulatiegrond
Er komt een nieuwe ontslaggrond: de cumulatiegrond. Ontslag wordt ook mogelijk wanneer omstandigheden uit de verschillende ontslaggronden die via de kantonrechter lopen samen een redelijke grond voor ontslag opleveren. Bij ontslag op basis van de cumulatiegrond kan de rechter een extra vergoeding toekennen aan de werknemer.

Transitievergoeding vanaf 1e werkdag
De werknemer heeft recht op de transitievergoeding bij ontslag vanaf de eerste werkdag. Ook de berekening van de transitievergoeding verandert.

Ketenregeling: 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar
Vanaf 2020 kunnen werkgever en werknemer 3 tijdelijke contracten in maximaal 3 jaar aangaan. Het volgende contract is dan automatisch een vast contract. Tot en met 31 december 2019 is het mogelijk om 3 tijdelijke contracten in maximaal 2 jaar aan te gaan. Ook kan de tussenpoos (tijd tussen contracten) bij CAO worden verkort tot 3 maanden bij tijdelijk terugkerend werk (niet beperkt tot seizoensarbeid) dat maximaal 9 maanden per jaar kan worden gedaan. Tevens wordt vanaf 2020 in de wet een uitzondering opgenomen dat invalkrachten in het basisonderwijs op tijdelijke basis kunnen blijven invallen voor zieke leerkrachten. Dit hoeft niet meer in de CAO te staan.

Payrollwerknemer: gelijke rechtspositie en arbeidsvoorwaarden
Werknemers die vanaf 2020 een payrollcontract krijgen, krijgen minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden en dezelfde rechtspositie als werknemers die in dienst zijn van het bedrijf. Vanaf 2021 krijgen payrollkrachten recht op een goede pensioenregeling.

Oproepwerknemers: minimale oproeptermijn en aanbod voor vaste uren na twaalf maanden
Vanaf 2020 moeten werkgevers oproepkrachten minstens 4 dagen van te voren oproepen voor werk. Als de werkgever een oproep binnen 4 dagen afzegt, heeft de oproepwerknemer recht op loon over de uren waarop hij was opgeroepen. Na 12 maanden moet de werkgever een nieuw contract aanbieden met een vast aantal uren.

Tip: Op deze checklist vindt u wat u voor 1 januari 2020 kunt doen om goed voorbereid te zijn op de nieuwe situatie.

Share List

Actueel

  • Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds
  • Alleen met bewijs alsnog aftrek betaalde lijfrentepremie
  • Btw-verhoging op sport, cultuur en media gaat definitief niet door
  • Vanaf 2027 mogelijk eindheffing betalen bij fossiele auto van de zaak
  • Bereid u voor op het tegenbewijs box 3
  • Enkele fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota
  • Deadline nadert voor correcties op voorlopige berekeningen LKV en LIV 2024
  • Voorkom belastingrente vennootschapsbelasting
  • Verblijfskosten eigen rijders 2025 vastgesteld
  • Bonnen bewaren bij verbouwing van uw eigen woning

Over AHGP

Accountants- en Advieshuis G&P werkt met cijfers, niet met nummers. Dit betekent dat de ondernemer en zijn onderneming centraal staat bij alles wat we doen.

Lid van:

Voorwaarden en Privacy

>  Privacy statement
>  Algemene voorwaarden
>  Klokkenluidersregeling

Contact

Accountants- en Advieshuis G&P
Ooststraat 47b
4421 EA Kapelle
tel. 0113 348 786
e-mail: info@ahgp.nl
www.ahgp.nl

All right reserved to Asalah Solutions | Sarraty.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. OkWeigeren Privacy beleid
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN